کد مطلب:276896 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

حدیث 02
نعیم بن حماد در كتاب «فتن» حدیثی را در مورد خروج پرچم های سیاه از مشرق از رسول خدا صلی الله علیه و اله چنین آورده است:

«عن الزهری قال: قال رسول الله صلی الله علیه و اله تقبل الرایات السود من المشرق،



[ صفحه 191]



تقودهم رجال كالبخت المجللة أصحاب شعور، أنسابهم القری و أسماءهم الكنی یفتحون مدینة دمشق، ترفع عنهم الرحمة ثلاث ساعات. [1] .

زهری روایت كرده است كه پیغمبر گرامی اسلام فرمود: پرچم های سیاه از مشرق زمین فرامی رسند و مردانی قوی و نیرومند و ریش دار كه نسبهایشان شهریشان و كنیه نامهایشان است [2] این پرچمها را رهبری نموده و به جلو می رانند. آنان شهر «دمشق» را می گشایند و به مدت سه ساعت شفقت و رحمت از دلهایشان برداشته می شود.

آنچه در این حدیث شریف آمده همه و همه صفات و خصوصیات ایرانیان است، زیرا بطوریكه می دانیم این ایرانیانند كه به شهرهای خود منتسب می گردند و هنگامی كه می خواهند نام كسی را ببرند او را به شهرش نسبت می دهند و می گویند: تهرانی، قمی، خراسانی، شیرازی، گلپایگانی و امثال اینها و این ایرانیانند كه از شدت عشق و علاقه ای كه به خاندان رسالت و وابستگان آنها دارند، فرزندان خود را به نامهائی چون ابوطالب، ابوالحسن، ابوعلی، ابوالفضل و نظائر اینها نامگذاری می كنند، و این ایرانیانند كه یكی از ویژگیهای دیرین آنان، صفت نیك ریش داشتن است.

اما اینكه رسول خدا صلی الله علیه و اله فرموده است (بمدت سه ساعت شفقت و رحمت از دلهایشان برداشته می شود، نویسنده این سطور، نمی داند به چه منظوری است آیا بخاطر غوطه ورشدن در جنگ و از پای درآوردن دشمن و بیرون راندن آنها از شهرهایشان است كه بحكم وظیفه ی اسلامی و جهاد در راه خدا و دفاع از نوامیس مسلمین و احقاق حقوق حقه خود. اینگونه دلاورانه می جنگند و از كشتن و نابود ساختن باكی ندارند، یا اینكه به جهت صدور فرمان از مقامات بالاتر است، و یا اینكه در موقع ظهور و هنگام فتح دمشق است كه بفرماندهی ولایت امر، یعنی حضرت



[ صفحه 192]



صاحب الزمان - عجل الله تعالی فرجه - این دستور صادر می شود!!!

و اما اینكه حضرت فرموده است (صاحبان پرچم های سیاه شهر دمشق را فتح می كنند) این در چه وقت، و كی و چه زمانی و چگونه خواهد بود بخواست خداوند اگر زنده ماندیم خواهیم دید: كه چگونه فتح شهر دمشق با فرماندهی ولی خدا حضرت صاحب الامر علیه السلام و كمك ایرانیان و دیگر نیروهای رزمنده ی عظیم اسلام (پس از آنكه این شهر بدست سفیانی و اتباع و یارانش سقوط كرده و او آنجا را مقر سلطنت و پایگاه حكومت ظالمانه ی خویش قرار داده است) صورت خواهد گرفت. [3] .


[1] فتن نعيم بن حماد خطي لوحه 85.

[2] معناي اين جمله كه رسول خدا صلي الله عليه و اله فرمود است (انسابهم القري و اسمائهم الكني) اين است: يعني چون بخواهند از كسي ياد كنند او را به شهرش نسبت مي دهند و مي گويند: تهراني و قمي و امثال اينها و كنيه نامهايشان است يعني اسمهائي نظير ابوطالب، ابوالحسن، ابوالفضل و نظائر اينها دارند و اين اسمها در نزد عرب معمول نيست بلكه عرب آنرا كنيه مي نامند و كسي كه داراي پسري باشد مانند طالب و حسن او را ابوطالب و ابوالحسن مي گويند.

[3] در اين رابطه در آينده با تفصيل بيشتري سخن خواهيم گفت.